lørdag den 27. juni 2009

viden forpligter

men heldigvis kan man klare sig længe uden, og samtidig klare sig ret godt. (og charme bringer dig bestemt et godt stykke ad vejen...)

jeg stod i dag sammen med den fem-årige i vand til anklerne ved den lokale badebro, og som den dyrenørd jeg nu engang er, spottede jeg hurtigt en lille flok fisk. bare små streger i det klare vand, som skiftede retning fra side til side, angiveligt efter devicen "længst muligt væk fra faretruende børneben", men igen, hvem ved hvad fisk tænker? da jeg også fik gjort den fem-årige opmærksom på dem, var hun fuldstændig stålsat på, at det var haletudser. punktum. og ingen argumenter, hverken at haletudser ikke lever i saltvand, eller at de længst er blevet til frøer, kunne få barnet til at skifte mening.

og det må så være sådan. nok er jeg stædig, men det dér kan jeg altså ikke hamle op med. min store bøn i denne sammenhæng må gå til den danske folkeskole, om at påtage sig ansvaret hvor jeg slipper nu... for fem minutter efter haletudserne spotter jeg atter noget levende i vandet; en rejelignende fisketing på en fem-seks centimeter, som jeg ligeledes gør pigebarnet opærksom på, hvorefter hun hviner og deklamerer "ihhh! ... et firben...!"

jeg.giver.op.

4 kommentarer:

Sebastian sagde ...

Taler vi om skolepenge retur her?

Eller om, at moderen skal tilbyde sig som gæstelærer, mon?

Christina sagde ...

heldigvis har jeg et helt år endnu inden folkeskolen skal indtages, men jeg troede faktisk at jeg havde gjort et bedre fodarbejde...


om ikke andet, interessen er der helt klart, og det er over halvvejs!

Sebastian sagde ...

Interesse er en klar forudsætning; men du må hellere forberede skolen på, at de får en opgave der ;)

Men hvem har dog så givet barnet så forkerte opfattelser?????

Christina sagde ...

må nok bare erkende, at hun nok ikke bliver biolog, men det er også ok. så bliver hun bare noget andet...


og det med opfattelserne, det må bestemt alene tilskrives børnehaven ;o)