lørdag den 22. marts 2008

smagsdommer

jeg er faktisk rigtig glad for ost. meget endda. og en god del ost smager mig i en grad, så englene synger. men noget ost er bare uspiseligt på den aldeles ækle måde, og jeg er aldeles ude af stand til at gennemskue, om en ost er det ene eller det andet. derfor ender jeg ofte i den dér situation, hvor jeg står hos ostehandleren, og skal prøvesmage en eller anden ekstra tør emmenthaler, eller dauphin, eller hvad det nu kan være de forsøger at prakke mig på den dag. og den er næsten sikker hver gang. de første par smagsprøver går som regel glat, og jeg bliver mere modig, lige indtil jeg rammer muren. ostestykket passerer mine læber, og jeg er med det samme helt klar over, at den er gal. kramperne begynder at brede sig i maveregionen, øjnene løber, og min mund oversvømmes af en overmåde rigelig spytproduktion. jeg forsøger ubemærket at snige mig til at sluge det fordømte ostestykke, mens jeg samtidig ihærdigt lægger alle kræfter i, for at undgå at lave udtalte kaste-op-grimasser lige op i hovedet på den velmenende osteekspedient. men som regel uden held. det ender altid med, at jeg må afslutte mit besøg i turbofart, og spæne mod den nærmeste skraldespand, for at slippe af med skidtet.

jeg gad godt vide, om jeg nogensinde bliver klogere på ost, eller jeg bare skal til at holde mig til at handle ost i føtex. en god stor stang koberg 45+, den ved man da hvor man har. og jeg kan tilmed nøjes med at smage på den inden for hjemmets fire trygge vægge hvor brækbevægelser, hvis det atter skulle gå helt galt, ikke er helt så ugleset endda.

Ingen kommentarer: