onsdag den 18. juli 2007

en duft af tryghed

tog mig den frihed i dag, at forlade mit selviscenesatte alcatraz, opleve lidt solskin, og tage ungerne med på biblioteket.

(ikke mindst for at betale en bøde på 250 kr, der har naget mig et stykke tid...)

skulle derudover låne nogle lydbøger, da det er den eneste måde jeg med sikkerhed kan formå at pakke koncentreret, i perioder på over en time ad gangen. for hvor er det dog nemt at falde i tankesumpen, når man er tvunget til slavisk at gennemgå alle akkumulerede jordiske besiddelser. der blandt andet, for mit vedkommende opdagede jeg i går, omfatter en komplet samling af kasettebånd, som i en periode i slutningen af firserne blev uddelt til konfirmander af hi-fi kæden expert, indeholdende en række musiske perler fra den tid, præsenteret af ingen ringere end kim schumacher himself... det er da lidt stort? og hvor nemt er det lige at pakke køkken ned, når man igen og igen falder over superinteressante artikler i de længst forældede aviser, som ikke længere burde være potentielt læsestof, men glasbeskyttelse i flyttekasser.... ???

jeg ved dog af erfaring, at lydbøger kan forvandle mig fra tænkende menneske til hårdtarbejdende robot. så afsted gik det mod århus hovedbibliotek og tove ditlevsen, som jeg havde en idé om, at skulle dele denne flytning med. men i bibliotekets lydbogsafdeling var der ingen tove. det er jo en undren værd i sig selv, og jeg måtte ty til en af de allestedsnærværende bibliotekarer, som henviste mig til magasinet. et sted i kælderen, hvor alt det, som åbentbart ikke har den store interesse for offentligheden, men endnu ikke er kassabelt, bliver opmagasineret. og der var tove. i rigt mål på gamle fedtede kasettebånd. men der var ikke kun tove. der var alle mulige andre vidunderlige skatte, i form af lp-plader, støvede klassikere og gamle børnebøger, jeg glæder mig til en dag at tage ned fra hylderne og hjembringe, når operation segmentskifte er (vel?)overstået.

det vigtigste jeg fandt på mine tyve minutter i fortiden, var dog duften. duften af bibliotek, som det duftede før luftfriskere, udluftningssystemer og aircondition. duften af fedtede fingre, gammel tobak, hengemte leverpostejmadder, støv og indelukkethed. jeg havde glemt den, og genfandt og genkendte den i dag. og pludselig virkede verden lidt mere sikker. ikke så farlig.

nogen ting forandrer sig ikke, de flyttes bare til mindre synlige og mindre fremkommelige steder, men de er der stadig og dukker op når man mindst venter det, og det er rart at vide i en situation, hvor alting virker ret nyt og pænt og ukrøllet og ukendt og temmelig ikke-trygt...




miss mikkelsen - som nu tror lidt mere på, alligevel at kunne finde ro bag ligusteren...

4 kommentarer:

Sifka sagde ...

Sådan en biblioteksoplevelse ville jeg gerne ha'. Det lyder spændende.

Christina sagde ...

det var helt fantastisk :)

Anonym sagde ...

ha ha ha ha ha
hvor er det godt beskrevet...
jeg tror nok du skal falde godt til!!!

din beskrivelse af bibliotekets kældermagasin minder mig om min ungdom hvor jeg i 80erne brugte to år af mit skoleliv, dog efter skoletid, som "bogopsætter" og "bogudbringer" på det lokale bibliotek...stemningen som du beskrev er helt i tråd med den gang... ;)

Christina sagde ...

rigtig mange tak spunky, jeg tror også mere og mere på at det nok skal blive rigtig godt :)